Главная страница Новости Это интересно Декілька уроків від Ілона Маска

Декілька уроків від Ілона Маска

36 Прочитано
0
0
73

У засновника SpaceX і Tesla можна багато чому повчитися — і, особливо, його вмінню справляти враження на інвесторів. Маск є засновником компанії PayPal, засновником, співвласником, генеральним директором і головним інженером компанії SpaceX, головою ради директорів, генеральним директором і головним ідейним натхненником (Chief Product Architect) компанії Tesla, членом ради директорів компанії SolarCity, заснованої його двоюрідними братами.

Ось три найважливіших уроку, які можна винести з досвіду Ілона Маска, підготовлені виданням Еntrepreneur.

 

Урок №1. Переконайте інвесторів своєю цілеспрямованістю

У 1995 році обсяг світового венчурного ринку становив трохи більше $ 8 млрд — для порівняння, в минулому році ця сума склала $ 155 млрд. У це не найвдаліший час Ілон Маск запустив свій перший стартап — Global Link Information (який пізніше був перейменований в Zip2). Проект був бізнес-каталог для компаній затоки Сан-Франциско. За словами автора біографії Маска «Ілон Маск: Tesla, SpaceX і дорога в майбутнє» Ешлі Венса, підприємець почав свій бізнес дуже скромно. У перші місяці Ілон, його брат Кімбал і невеликий відділ продажів ходили по компаніях і розповідали їм про своє стартапі. Тоді в Ілона не було величезного вибору інвесторів, досвіду і зв’язків. Він володів єдиною перевагою — любов’ю до справи і цілеспрямованістю.

Через відсутність фінансування Маску і його брату доводилося жити дуже економно: вони спали на матрацах в офісі і ходили в душ в місцеве відділення «Юнацької християнської асоціації». Щоб переконати інвесторів, Ілон і Кімбал придумали хитрий трюк. Вони зробили незвичайний корпус для комп’ютера, в якому знаходився сервер Zip2, і встановили його на майданчик з колесами, щоб той виглядав як «міні-суперкомп’ютер».

Цей трюк і скромний спосіб життя, який вели брати, допомогли їм незабаром досягти рентабельності. Потім їм вдалося отримати кошти від невеликої групи бізнес-ангелів, після чого інвестиційний фонд Mohr Davidow Ventures вклав в їх проект $ 3 млн. Нарешті, стартап викупила компанія Compaq за $ 307 млн.

Любов до справи і цілеспрямованість Маска не обмежиться одними кумедними трюками і ночівлею в офісі. Він не став витрачати свої $ 22 млн, зароблені на продажу Zip2, на розкішні автомобілі і елітні маєтки. Маск ризикнув і вклав кошти в створення нової компанії — X.com, яка пізніше перетворилася в PayPal. Продаж PayPal компанії eBay принесла Маску $ 180 млн, які він потім вклав в SpaceX, Tesla і SolarCity.

Історія першого бізнесу Ілона Маска говорить про те, що він підприємець, який працює на перспективу. Коли він займається компанією, він віддається справі цілком. Він вкладає в неї всі засоби і сили.

Інвесторам важко відмовити такому цілеспрямованому і наполегливому підприємцю. Зрозуміло, вам необов’язково потрібно ночувати в офісі, щоб продемонструвати, наскільки сильно ви дбаєте про свою компанію (якщо тільки у вас не такий плачевний фінансовий стан, як було у братів Маск). Покажіть, що ви живете своєю справою і готові піти на все, щоб втілити свою ідею.

 

Урок №2. Не передавайте управління занадто рано

Сувора реальність така, що мало хто зі стартапів отримує мільярдну оцінку без сторонніх інвестицій. З цього факту випливає ще одна проблема: зменшення частки і втрата контролю над компанією.

Багатьом вдається зберегти владу завдяки довірчим відносинам між інвесторами, засновникам стартапа і його керівництвом. Випадок Марка Цукерберга, який володів 28,4% акцій Facebook на момент IPO, є хорошим прикладом такого розкладу.

Але іноді буває так, що засновники стартапу занадто рано позбавляються влади і стають безсилі проти більш досвідчених венчурних інвесторів. Таке було і з Ілоною Маском на початку його кар’єри. Кар’єра Маска в Zip2 закінчилася швидко і сумно. В результаті першого раунду інвестицій його частка в компанії сильно зменшилася, через що він не зміг вплинути на рішення ради директорів призначити на роль генерального директора іншої людини. Сам Ілон став технічним директором компанії. Так, він як і раніше входив до керівного складу компанії, але не міг терпіти відсутність влади і політику керівництва нового генерального директора Річа Соркіна.

Схожа ситуація склалася і в другому стартапі Маска, X.com. Після злиття компанії зі своїм конкурентом Confinity, Ілон став генеральним директором нової фірми, PayPal. На жаль, після боротьби за технологію, яку використовував PayPal, його скинули з цієї позиції.

Обидва випадки значно вплинули на подальші рішення Маска. Зараз він вважає за краще спочатку вкласти в нову справу якомога більше коштів, щоб за ним завжди залишалося останнє слово в компанії.

Мораль очевидна: перш ніж зайнятися залученням інвестицій, не забудьте виділити свою частку (особливо якщо ви початківець керівник). Якщо вас дійсно турбує місія вашої компанії, зробіть так, щоб ви могли і далі її просувати. Якщо ваш голос в компанії не має особливого значення, то цього буде важко досягти.

 

Урок №3. Будьте винахідливі

Ілон Маск вміє обернути будь-яку ситуацію в свою користь — і все завдяки своїй винахідливості.

Розберемо недавній приклад з його проектом The Boring Company. Ілон Маск заснував цю компанію на власні кошти (як завжди), однак на те, щоб прокладати під землею швидкісні тунелі, йому буде потрібно ще більше грошей. Щоб зібрати ще коштів, Маск вирішив продавати вогнемети по $ 500 за штуку. Таким чином, всього за кілька днів він заробив понад $ 10 млн. Замість того щоб витрачати час на пошуки грошей у інвесторів, Маск заробив кошти для свого стартапу за допомогою персонального бренду.

Винахідливість властива майже всім успішним підприємцям в сфері технологій, наприклад, засновникам сервісу Airbnb. Коли їх проект знаходився на межі банкрутства, вони стали продавати пластівці в брендованих упаковування, присвяченим президентських виборів 2008 року. Завдяки такій піар-кампанії, вони змогли продовжити життя своїй фірмі (яка зараз оцінюється в $ 31 млрд) і потрапити в акселератор Y Combinator. Як сказав співзасновник акселератора Пол Грем, «якщо ви можете змусити людей платити $ 40 за коробку чотирьох доларові пластівців, то ви зможете переконати їх спати на чужих надувних матрацах»

Джерело : delo.ua

Загрузить больше статей по теме
Загрузить больше Это интересно

Добавить комментарий

Ваш e-mail не будет опубликован. Обязательные поля помечены *

Читайте так же

Основатель Википедии о криптовалюте и бизнесе